We kennen de Consumentenbond als een vereniging die uitstekend producten en diensten vergelijkt voor consumenten. Waar nodig komt de Consumentenbond op voor het belang van de consument. Recentelijk deed de Consumentenbond een onderzoek naar de prijs en kwaliteit van refurbished telefoons bij verschillende aanbieders. De resultaten van dit onderzoek slaan de plank echter volledig mis.

Resultaten onderzoek Consumentenbond

Voor dit onderzoek zijn de prijzen van refurbished telefoons vergeleken bij verschillende aanbieders. Ook werd de nieuwprijs van het desbetreffende toestel uitgezocht en vergeleken. De Consumentenbond claimt dat de prijzen van refurbished telefoons ontzettend uiteen lopen en dat een consument gemiddeld ‘slechts’12% bespaart op een refurbished telefoon. Soms zouden de nieuwprijzen van een toestel zelfs lager liggen dan de refurbished variant. Dit is bizar te noemen, gezien wij van Forza Refurbished uit onze eigen cijfers besparingen van maar liefst 60% kunnen aantonen op de nieuwprijs.

De reden voor de teleurstellende besparing van de Consumentenbond is echter eenvoudig. Men heeft bijvoorbeeld de iPhone 6S onderzocht. Dit toestel wordt in Nederland echter pas nieuw verkocht sinds oktober 2015. Iedereen zal begrijpen dat de iPhone 6S om die reden niet of nauwelijks nog refurbished beschikbaar is. En één van de redenen dat Forza Refurbished de iPhone 6S momenteel nog niet aanbiedt, is dat vanwege deze zelfde reden deze versie niet of maar beperkt goedkoper kan zijn dan een nieuw exemplaar. Wij zijn van mening dat een toestel pas interessant is op het moment dat je als consument minimaal €100,- bespaart.

Daarnaast keek de Consumentenbond ook naar de kwaliteit van refurbished telefoons, hiervoor werden enkele toestellen gekocht bij diverse aanbieders van refurbishment. Ondanks de vele aanbieders van refurbishment, koos de Consumentenbond ervoor om slechts 6 iPhones te kopen. De kwaliteit van deze toestellen werd gecheckt op krassen, oneffenheden, functioneren en de staat van de accu. De refurbished toestellen van Leapp, Coolmix, iUsed en Groupon faalden in deze test. Deze toestellen voldeden niet aan de verwachting die een consument mag hebben bij de aankoop van een refurbished telefoon. De toestellen van Centralpoint en Smart2Have kwamen wel door deze test heen.

Uitermate vreemd is het dat Consumentenbond slechts 6 iPhones heeft gecheckt terwijl er ontzettend veel aanbieders zijn. Een serieus onderzoek hoort een goede onderbouwing te hebben. Niet 6 toestellen over 6 aanbieders, maar eerder honderden toestellen over tientallen aanbieders. Dan kun je serieuze conclusies trekken over refurbished.

De conclusie die de Consumentenbond dan ook trekt, dat het prijsvoordeel bij een refurbished telefoon meestal klein is, en het risico hoog gezien het feit dat er met 4 van de 6 iPhones wat mankeerden, nemen wij dan ook niet serieus. Een zogenoemde steekproef op een markt als refurbished, stelt in onze ogen niets voor. Refurbished laptops worden in het onderzoek ook even vluchtig tussen neus en lippen door genoemd, maar dit is al helemaal niet onderzoekswaardig, dus hier gaan we verder niet op in.

Klantreacties over refurbished telefoons

Dat de Consumentenbond het niet bij het juiste eind heeft, blijkt bovendien uit haar eigen klantreacties. Zo kunnen consumenten hun ervaringen over refurbished devices delen in de zogenoemde ‘community’ van de Consumentenbond. Uit deze reacties blijkt dat de consumenten de visie van de Consumentenbond niet delen, en wél tevreden zijn met de refurbished kwaliteit die er op de markt is. Zo meldt iemand een hele collectie met refurbished devices te hebben. ‘Allemaal 50 tot 70% voordeliger dan de catalogusprijs en alle apparaten werken feilloos. Ik koop voortaan alleen nog maar refurbished apparatuur’.

Een andere klantreactie: ‘Ruim een jaar geleden kocht ik een refurbished iPhone 4S met een jaar garantie voor ongeveer de helft van de prijs. Dit op aanraden van vrienden die er zeer tevreden over waren. Hij ziet er als nieuw uit en functioneert prima. Ik ben er blij mee’.

Ook uit ons eigen klantensysteem blijkt dat onze refurbished devices aan de wensen van onze consumenten voldoen. Zo worden er regelmatig reviews achtergelaten van klanten die graag hun ervaringen met Forza Refurbished delen.

‘Eerste ervaring met dit bedrijf. Gevonden in reviews via Google. Snel verwerkt, professioneel, pakketje netjes verpakt’, ‘Super goede service, zoals beloofd de dag erna in huis. Mooi verpakt, waar voor mijn geld’, ‘Vriendelijke service, onmiddellijke levering. Zeer goede hulp bij problemen’, ‘Een prima bedrijf dat levert wat het zegt. Ik had een zwarte iPhone 5S 64GB refurbished besteld op basis van hun gradatiesysteem. Toestel binnen 2 dagen ontvangen met gratis beschermhoes. De iPhone 5S ziet er als nieuw uit en functioneert perfect. Een zeer tevreden klant’, luiden enkele van onze klantreacties. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat wij maar liefst een 8,6 als cijfer krijgen van onze eigen klanten!

Ben je op zoek naar het onderzoek uit 2018? Onze reactie vind je hier: reactie onderzoek consumentenbond.