iPhones meest populair onder jongeren (onderzoek: Telecompaper)

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat het bezit van iPhones onder Nederlandse jongeren significant is gegroeid met maar liefst 8%. Waar in het vierde kwartaal van 2016 nog 44% van de jongeren een iPhone in het bezit had, was dit in het vierde kwartaal van 2017 doorgegroeid naar 52 procent. In het onderzoek gaat het om jongeren in de leeftijdscategorie van 12 tot en met 20 jaar.

Volgens Telecompaper is Apple de afgelopen twee jaar marktleider geweest. Eind 2015 was 38% van de Nederlandse jongeren in het bezit van een iPhone. Daarnaast had 34% van de Nederlandse jongeren een Samsung smartphone. Waar Apple de afgelopen jaren haar marktaandeel heeft uitgebreid, heeft Samsung bijna 7% verloren onder de jongeren. In het vierde kwartaal van 2017, was minder dan 27% van de jongeren in het bezit van een Samsung smartphone.

Jongeren stappen massaal over op Apple

Tot twee jaar geleden had Samsung bijna evenveel marktaandeel als Apple onder jongeren in de leeftijdcategorie van 20 tot en met 30 jaar. Vanaf het eerste kwartaal van 2016 is hier flink verandering in gekomen. Waar Apple significant populairder werd onder jongeren (leeftijd 12-20 jaar), begon het aandeel van Samsung af te nemen. In het laatste kwartaal van 2017 is het verschil duidelijk toegenomen. Waar Samsung een marktaandeel had van 27%, was het aandeel van Apple gegroeid naar maar liefst 52%!    

Smartphonebezit onder jongeren

Bron: Consumer Insights, Telecompaper

Apple verstoot Samsung van de troon

Onder jongvolwassen in de leeftijdscategorie van 20 tot en met 30 jaar is het verschil minder groot, maar nog steeds goed zichtbaar. Aan het einde van 2015 (Q4) had Samsung een marktaandeel van 40% onder de jongvolwassenen. In het tweede kwartaal van 2017 is hier verandering in gekomen, toen verstootte Apple Samsung van de troon. In het laatste kwartaal van 2017 bezat Apple een marktaandeel van maar liefst 41 procent. In tegenstelling tot Apple, is Samsung geleidelijk gedaald tot iets minder dan 36 procent. 

Smartphonebezit onder jong volwassenen

Bron: Consumer Insights, Telecompaper

Oorzaak: jongeren zijn trendgevoelig

Uit onderzoek van onder meer Telecompaper blijkt dat jongeren zeer trendgevoelig zijn. Zij worden voornamelijk beïnvloed door hun (directe) omgeving zoals familie en vrienden, maar ook door ‘influencers’ op social media. Als mensen in hun directe omgeving - of influencers op Social Media - de nieuwste iPhone X hebben, neemt de drang om dit toestel ook aan te schaffen steeds verder toe.

Dat jongeren trendgevoelig zijn is op zich niets nieuws. In het verleden zagen we dit al eerder bij de ooit zo populaire - en bovendien gratis - chatapplicatie ‘BlackBerry Messenger’. Na de lancering van WhatsApp, kwam er snel een einde aan het succes van BlackBerry’s chatdienst.

Een andere trendverschuiving die we nu onder jongeren zien is de populariteit van telefoonmerken. Waar de populariteit van Apple als maar toeneemt, blijkt dat merken als Samsung, LG, Sony en HTC juist minder populair worden onder jongeren.

80% van de iPhones als nieuw gekocht

De populariteit van iPhones onder jongeren is - zoals eerder gezegd - significant toegenomen. Toch blijken er geen grote wijzigingen te zijn geweest in de wijze waarop jongeren hun iPhones verkregen. De meeste jongeren kochten hun iPhone als nieuw toestel.

Ongeveer 80% van het totale aantal jongeren is de eigenaar van een nieuwe iPhone. Daarnaast heeft ongeveer 20% van de jongeren een tweedehands iPhone vanuit het gezin of een familielid verkregen. Een kleiner deel van de jongeren heeft een toestel overgenomen van een onbekende of heeft een refurbished iPhone heeft gekocht.

Prijs minder van belang onder jongeren

Volgens Telecompaper zijn voornamelijk jongeren in het bezit van de nieuwste en duurste Apple iPhones. Opvallend, want je zou juist denken dat deze doelgroep (gemiddeld genomen) minder snel geld zou hebben voor de duurste smartphones. Toch blijkt dat niets minder waar te zijn.

In het laatste kwartaal van 2017 was 28 procent van alle jongeren in het bezit van een Apple iPhone 7. Dit model is geïntroduceerd in het laatste kwartaal van 2016 en is vandaag de dag als nieuw toestel nog steeds erg prijzig. Daarnaast bezit 26% van alle jongeren met een iPhone een iPhone 6S (model laatste kwartaal 2015).

Waar de prijs van het toestel voor de ‘oudere’ generatie een belangrijke rol blijkt te spelen, lijken jongeren zich hier minder voor te interesseren. Belangrijker voor jongeren is om vooral de nieuwste iPhone te bezitten. Of dat de nieuwste toestellen de absolute hoofdprijs ook waard zijn, lijkt voor hen minder van belang.

Heb je de nieuwste smartphone nodig?

Als technologiebedrijven ergens goed in zijn is het om consumenten - en vooral jongeren - ervan te overtuigen dat je altijd maar de laatste technologische snufjes moet bezitten. Wat de meeste jongeren zich echter niet realiseren, is dat de ‘vernieuwingen’ niet altijd zo vernieuwend zijn als dat de fabrikanten je willen laten geloven. Daarnaast vragen jongeren zich ook niet af of dat zij de upgrade wel écht nodig hebben. Vaak is hun oudere toestel nog prima in orde.

Een mooi voorbeeld hiervan is de nieuwste iPhone X. Het toestel heeft - in vergelijking met de iPhone 7 > weliswaar een iets groter scherm, een snellere processor en je kunt de telefoon ontgrendelen middels je gezicht door ‘Face-ID’. Maar, zijn deze ‘upgrades’ het wel waard om ruim € 1.000 te betalen? Voor minder dan de helft van het geld heb je al een ‘oudere’ refurbished iPhone 7, terwijl dit toestel nagenoeg even krachtig is.

Betaalbare iPhone kopen?

Vind je de prijs wél belangrijk en ben je op zoek naar een betaalbaar alternatief voor nieuw? Bekijk dan eens onze refurbished iPhones. Met refurbished kun je tot wel 60% besparen in vergelijking met de nieuwprijs. Ook krijg je nog eens standaard twee jaar garantie op je aankoop.

Redenen om te kiezen voor Forza Refurbished

  • Naast een voordelige iPhone wil je ook een zeer betrouwbare iPhone;
  • Je vindt het behoud van onze planeet belangrijk en kiest daarom voor hergebruik;
  • Je bent het zat om vast te zitten aan een duur één- of tweejarig telefoonabonnement;
  • Door de twee jaar garantie - óók op de accu - loop je geen enkel risico op een miskoop;
  • Je wilt een bedrijf waar je als klant écht centraal staat binnen de bedrijfsvoering;
  • Door de objectiviteit en nauwkeurigheid van onze robots,vertrouw je op de hoogwaardige kwaliteit van onze refurbished toestellen.